La PAH Barcelona, la COSHAC i el Sindicat d’Habitatge Socialista de Catalunya, amb el suport del Sindicat d’Habitatge de Raval i el Grup d’Habitatge delsTres Turons, hem ocupat aquest matí el vestíbul de l’Ajuntament, coincidint amb la Comissió de Drets Socials.
Després de quatre hores d’acció, la jornada ha acabat amb una reunió d’una hora amb Raquel Gil, responsable de Drets Socials, i el compromís municipal de negociar sobre el decàleg que hem presentat avui.

Aquest matí hem ocupat l’Ajuntament de Barcelona, coincidint amb la reunió de la Comissió de Drets Socials. Des de la PAH Barcelona, la Confederació Sindical d’Habitatge de Catalunya (COSHAC) i el Sindicat d’Habitatge Socialista de Catalunya hem organitzat aquesta acció per denunciar la manca de resposta municipal davant l’emergència habitacional i les retallades que, any rere any, redueixen les alternatives reals per a les persones desnonades.
Amb l’arribada del PSC a l’Ajuntament, hem vist un canvi de model en els reallotjaments de persones en emergència habitacional que s’ha traduït en la reducció dels Allotjaments Temporals d’Urgència (ATU) i en un empitjorament notable de les condicions per a les famílies afectades. Ho hem dit avui i ho repetim: menys inversió, menys parc públic, més desnonaments, més gent al carrer. No és un accident, és una decisió política.
Les dades ens donen la raó. Per primera vegada des de 2013, els desnonaments augmenten a Barcelona dos anys consecutius, i encara està per veure l’impacte real de la caiguda de la moratòria de desnonaments, aprovada fa pocs mesos. Avisem que el pitjor està per arribar: a les nostres pròpies assemblees ja en comencem a detectar els primers símptomes.

Mentre la xifra de desnonaments no para de créixer, hem vist com la inversió municipal en construcció de nous pisos públics ha caigut un 64,5% i com la compra d’habitatge per tanteig i retracte, un dels mecanismes clau per ampliar el parc públic, s’ha desplomat un 80%. En paral·lel, el sensellarisme ha crescut un 43% en dos anys.
La contradicció se’ns fa encara més insuportable quan comprovem que, mentre es desnona a un ritme rècord, el propi Registre d’habitatges buits de l’Agència de l’Habitatge de Catalunya certifica que a Barcelona hi ha 1.956 pisos buits en mans de grans tenidors —bancs i fons voltor com Blackstone, Cerberus o CaixaBank—, una xifra que ni tan sols inclou els pisos buits de particulars ni els destinats a pis turístic.

Per tot això, exigim, aquí i ara:
- Declarar l’emergència habitacional a la ciutat.
- Prohibir els desnonaments. És de sentit comú: si no hi ha on reallotjar dignament una família, no es pot fer fora d’on viu. Continuar desnonant en aquestes condicions és violència institucional.
- Ni un habitatge buit ni d’ús turístic mentre hi hagi gent sense casa. Expropiació de l’habitatge buit i d’ús turístic en mans de grans tenidors i fons, i adquisició per tots els altres mitjans disponibles, flexibilitzant els mecanismes d’expropiació i captació per garantir el dret d’accés a l’habitatge.
- Buidar la Mesa d’Emergència: ampliar els pisos concedits i els expedients tramitats. Tota persona allotjada en ATU ha d’estar incorporada a la Mesa d’Emergència.
- Gestió pública dels allotjaments d’emergència, posant fi al negoci privat amb l’emergència habitacional que representen operadors com BCD Travel, amb transparència i control per part dels sindicats d’habitatge i de les persones afectades.
- Ampliar el nombre d’allotjaments ATU per acollir les persones expulsades per l’actual onada de desnonaments (agreujada per la crisi habitacional i la derogació de la moratòria), com a solució temporal fins a la reubicació al més ràpid possible en pisos de la Mesa d’Emergència.
- Tramitació més àgil dels ajuts econòmics.
- Retirar l’obligació de signatura cada 15 dies i renovació cada 2 mesos a l’ATU, perquè funciona com a mecanisme de pressió sobre les persones afectades.
- Cost 0 en pensions: no als copagaments.
- Garantir criteris de proximitat en les adjudicacions i reubicacions (barri, xarxa de suport, feina, centres educatius).
Després de quatre hores ocupant el vestibul i de concentració a la plaça, l’acció ha finalitzat amb una reunió de més d’una hora amb Raquel Gil, responsable, entre d’altres àrees, de Drets Socials, que s’ha tancat amb el compromís municipal de treballar futures negociacions en la línia del decàleg que hem presentat avui.


